Od februára 2024 funguje podporná skupina Čítanie pre psíka. Žiaci z blízkej základnej školy sa stretávajú pravidelne dvakrát do mesiaca v priestoroch v Mestskej knižnici v Bratislave, v oddelení pre nevidiacich a slabozrakých. Prichádzajú sem psí ambasádori z organizácie Psi na život. Združenie sa venuje výcviku vodiacich psov pre ľudí so zrakovým znevýhodnením.
Cieľom a obsahom stretnutí je podporiť deti 2. a 3. ročník, ktoré „nabiehajú“ na čítanie, aby sa u nich čítanie spájalo s príjemným pocitom. Hoci ešte môžu mať ťažkosti pri čítaní nahlas pred ostatnými či s rýchlosťou a slabikovaním. Primárne bola skupina založená pre deti, ktoré majú ťažkosti s čítaním a bola u nich diagnostikovaná dyslexia. Postupne sa skupina rozšírila aj o deti, ktoré len potrebujú nabrať odvahu a motiváciu čítať. Teší nás záujem o čítanie pre psíka aj zo strany detí, ktoré nemajú problém s čítaním. Rady čítajú a toto je pre ne príjemná forma oddychu po zvládnutom školskom týždni (čítanie býva v piatok po vyučovaní).
Po roku spoločného čítania pre psíka možno badať, ako sa deti v čítaní zlepšili. V začiatkoch stretnutí cvičiteľka z OZ Psi na život psíky predstavila a vysvetlila, že psík má rád hladkanie a mojkanie, avšak rúk nesmie byť priveľa odrazu. Psík občas potrebuje pauzu, oddych od detí, aby nabral znova energiu. A tiež to, že deti nesmú psíkovi ubližovať a robiť mu, čo mu nie je príjemné, lebo pes nie je hračka. Stačilo zopár stretnutí a psíky na deti, rovnako ako deti na psíky, si zvykli. Na stretnutiach vznikajú chvíle plné radosti, objatí, smiechu a dôvery. Deti sa vždy živo zaujímajú o psíkov: na ich mená, na to, čo rady robia a čo sa deje v ich živote. Cvičiteľky s ochotou informujú, čo je nové v živote psíkov.
Pravidlá podpornej skupiny pre čítanie sme stanovili tak, aby deti čítanie nebrali ako povinnosť. Cieľom je povzbudiť k čítaniu, motivovať, avšak nenútiť, ak nemajú náladu. Ide o vytvorenie príjemnej a povzbudzujúcej atmosféry. Pre viaceré deti je čítanie činnosťou, ktorá vyžaduje zvýšenú námahu a sústredenie. Dôraz sa kladie na podporu pri čítaní, každé dieťa má svoje tempo a nikto ho neopravuje, ak samo nepožiada o pomoc.
Pri čítaní sú deti rozdelené na skupín podľa vybranej knihy, ktorú čítajú na pokračovanie. Keď dočíta jedno dieťa (vetu alebo odsek), môže hladkať psíka. Takto sa deti postupne vystriedajú v čítaní aj hladkaní. Deti, ktoré potrebujú podporu a čas pri čítaní, na to vynakladajú oveľa väčšiu námahu. O to väčšou odmenou je pre ne možnosť hladkať psíka. Deti s potvrdenou dyslexiou potrebujú viac podpory, povzbudenia a hlavne potrebujú cítiť, že ich nikto nesúdi, neopravuje a neporovnáva. Psík je ideálny poslucháč – trpezlivý, vždy s dobrou náladou, oddaný spoločník a kamarát. Dieťaťu pomáha nájsť sebaúctu a zvyšovať sebaistotu.
Po roku pravidelného čítania v knižnici sme realizovali medzi deťmi prieskum so zámerom zistiť, aké pocity prežívajú počas čítania a hladkania psíka. Zaujímalo nás, čo sa deťom na čítaní pre psíka páči, či si subjektívne myslia, že sa zlepšilo ich čítanie odkedy čítajú aj pre psíka, či čítajú odvtedy viac alebo radšej. Mali tiež opísať príjemný alebo nepríjemný zážitok so psíkom, ktorému čítali.
Deti sa zhodli, že na čítaní sa im najviac páči hladkanie psíkov, ich blízkosť a že sú veľké a mäkké. Väčšina dokonca prezradila, že hladkanie je najväčšia motivácia zúčastniť sa na čítaní. Páči sa im, že psíky podávajú labky, „počúvajú“ so zavretými očami a občas zaspia, alebo sa obrátia na chrbát a tešia sa, že ich deti škrabkajú. Deťom sa páči, že psík ich počúva a dokonca veľmi radi čítajú knihy práve kvôli tomu, že čítajú aj psíkom. Jeden chlapec ocenil, že pri čítaní v skupine sa mu nikto neposmieva ako číta. Z veselých zážitkov so psíkmi môžeme spomenúť opisované situácie, kedy psík dieťa olizol na tvári, stúpil na knihu, ľahol si na niečiu nohu alebo inú časť tela, alebo psík odišiel, keď dieťa čítalo a ľahol si na iné miesto. Deťom páčila aj aktivita, kedy s previazanými očami rozlišovali a hádali mená dvoch psíkov iba podľa dotyku.
Z odpovedí a každého stretnutia je cítiť, že deti majú k psíkom vytvorený pozitívny vzťah. Ten umocňuje pocit, že pri čítaní a všetkej vynaloženej námahe, majú možnosť zveriť sa psíkovi s tajomstvami, ktoré nepotrebujú vyjadriť slovami, iba dotykmi a hladkaním.
Mgr. Milada Svetková, OZ Mondino
Cieľom občianskeho združenia Mondino je sprostredkovať literárne a kultúrne akcie a podujatia pre žiakov ZŠ a SŠ, ktoré podporujú čítanie, kultúrne aktivity a rozvoj detí zdravých i zdravotne znevýhodnených.
Zadajte váš email a s potešením vám budeme posielať novinky o nás – PsinaNEWS.